BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

..... 。❤。❤。❤。❤。❤。❤。❤。 .....

.: TuAn RuMaH :.

My photo
Tetap utuh berdiri walau badai mendatang, segar dan teguh mempertahankan kesucian bak sekuntum nailofar yang mekar bekembang...^^
.:: "Wahai Anak Muda, Jika Engkau Tidak Sanggup Menahan Lelahnya Belajar, Engkau Harus Menanggung Pahitnya Kebodohan" -Pythagoras- ::.

Monday, October 18, 2010

BungaJuga Seni???...

Bunga........
Macam-macam makna yang tersirat di sebalik Bunga.....
Sebagai lambang kasih, simpati, tanda persahabatan, dan sebagai saluran menyatakan perasaan tanpa mengungkapnya melalui kata-kata. Bunga bukanlah hanya untuk kekasih sahaja, tetapi ia juga sesuai untuk ibu tersayang, kakak, adik, guru, seseorang yang diminati dan juga sahabat. Melalui bunga itu kita mungkin akan dapat mengetahui apakah sebenarnya yang ingin dinyatakan oleh si pemberi bunga itu.....

Sedar atau tidak, bunga juga merupakan satu cabang seni. Ia di lihat sebagai seni melalui simbolik bunga itu,bilangan kuntuman dan warna bunga tersebut. Bunga berperanan sebagai penyampaian isi hati yang tidak dapat dinyatakan oleh perkataan atau sebagai satu wadah seni dalam menyampaikan sesuatu yang terbuku di jiwa tetapi segan untuk menzahirkannya dan melafazkannya melalui kata-kata.

Bahasa Bunga atau floriography merupakan alat komunikasi dengan berbagai jenis bunga untuk mengungkapkan perasaan atau menyampaikan pesanan secara rahsia.

Jadi, pernah dapat bunga tak?.... Apa agaknya makna di sebalik bunga yang kita dapat?..... Mmmm.... Meh kita tengok


Falsafah kuntuman Bunga 

Carnation
Sebagai daya penarik dan cinta. 


Lily
Simbol kelembutan, keagungan, kesetiaan dan ketulenan. 


Chrysanthemum
Simbol persahabatan, kasih sayang dan kepercayaan. 


Camelia
Pemanggil semangat cinta dan kebahagiaan yang berkekalan selamanya.


Iris
Yakin dengan perasaan yang dialami.


Jasmin
Simbol kekayaan.


Orkid
Semangat yang berkobar-kobar untuk menjalani kehidupan.


Matahari
Simbol keceriaan, perhatian dan kehormatan.


Tulip
Menggambarkan pemilikan cinta sejati dan tuah.


Ivy
Simbol kepercayaan.


Bilangan Kuntuman Bunga 
1 Rose = Cinta yang tertumpu kepada anda

2 Roses = Kedua-duanya sedang dilamun cinta

3 Roses = Saya cintakan kamu

6 Roses = Saya ingin jadi milik kamu

9 Roses = Menyayangi antara satu sama lain

11 Roses = Kamu adalah orang yang paling saya sayang dalam hidup saya

13 Roses = Secret Admire

Gambar Sekadar Hiasan


Warna Disebalik Bunga

Rose Merah
Simbol tradisional yang menunjukkan perasaan cinta yang membara dan romantik. Merupakan lambang kecantikan dan 'perfection'. Si pemberi sangat mencintai si penerima setulus hati dan ingin bersama selamanya. Juga sebagai lambang cinta yang utuh dan teguh serta tidak kenal erti kekangan. 


Rose Pink
Simbol kelembutan dan 'elegant'. Melambangkan penghargaan dan keriangan serta keremajaan. Juga membawa maksud bahawa si penerima merupakan insan yang menjadi idaman si pemberi selama ini.


Rose Kuning
Warna Rose ini merupakan simbol kehangatan, keriangan dan keceriaan. Melambangkan persahabatan yang utuh dan kegembiraan persahabatan itu. Juga menandakan perasaan cemburu si pemberi.


Rose Putih
Mewakili simbol simpati, kesederhanaan dan ketulusan hati. Secara tradisionalnya ia dikaitkan dengan permulaan sesuatu perhubungan atau perkahwinan. Memberi makna 'honour', 'amazement' dan 'arragement' yang menimbulkan suasana kenangan sepanjang zaman. Rasa cinta yang ada di dalam si pemberi juga adalah cinta murni dan sejati yang tulus suci sesuci ros putih itu. 


Rose Jingga
Simbol keinginan yang tinggi dan dikaitkan dengan rasa kasih yang fanatik. Menggambarkan 'desire' dan 'ethuasism' yang garang dan membara. Tidak kenal erti malu dan penuh dengan keyakinan dan kebanggaan.


Rose Lavender
Simbol keunikan dan memikat hati serta imaginasi. Juga merupakan simbol kesempurnaan kepada tarikan hati kerana warnanya yang agak fantastik.


Rose Biru 
Merupakan simbol keamanan, keterbukaan dan kedamaian. Lambang ketenangan dan perungkai kerisauan. 

Jadi, apakah maksud tersirat di sebalik bunga yang anda terima?......Fikir-fikirkannya.

0 comments: