BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

..... 。❤。❤。❤。❤。❤。❤。❤。 .....

.: TuAn RuMaH :.

My photo
Tetap utuh berdiri walau badai mendatang, segar dan teguh mempertahankan kesucian bak sekuntum nailofar yang mekar bekembang...^^
.:: "Wahai Anak Muda, Jika Engkau Tidak Sanggup Menahan Lelahnya Belajar, Engkau Harus Menanggung Pahitnya Kebodohan" -Pythagoras- ::.

Wednesday, August 10, 2011

Manusia.....sukar difahami...

Hari ni adalah hari ke-10 Ramadhan tapi hari ni adalah hari kedua aku pose.... Sebelum ni? sebelum ni ABC la. ABC tu ape? ABC tu maknenye Allah Beri Cuti...hihihihi... :)


12 hari je lagi baki yang tinggal tuk aku abiskan hari-hari bekerja tanpa gaji. Jadi, sempena tamat latihan, cewah~ tamat latihan, tak tahan.... hahaha... Sebelum berundur diri dari sekolah ni, aku mencadangkan kepada guru pembimbing aku bahawa aku dan kak dahlia nak buat satu projek. Projek nye adelah Projek Bendera Gergasi.....hahaha.... Jadik, setelah berbincang dengan guru pemibimbing, dia kata dia ok tapi dia minta kami bedua mengajak dua orang lagi guru pelatih menjoinkan diri. Dan guru pelatih tu pun kebetulan adalah satu unibesiti ngan kami. Okey. 


Pada awalnya, plening kami nak buat bendera gergasi sepanjang ukur lilit bangunan tingakatan 6 yang memerlukan lebih kurang 60 meter kain putih. Then, kami beramai-ramai akan cop tangan kami kat atas kain tu then tinggalkan tanda tangan. Kreatif la sikit kan...hihihi.... Sonok tau men-men kale tu, tingat masa sekolah rendah...hehe..Tapi disebabkan cara camtu katenye menyalahi protokol, lagipun kos kalo nak guna dai agak tinggi dan mahe, kalo guna plaka je nanti dia ilang plak wanenye kan...ala...tak santek la!!.. jadik kami ubah plan. Opppss....nanti dulu, akhirnya kain yang dibeli adalah 26 meter bersamaan satu kayu...Fuhh!!!... Bleh tahan gak la panjangnya, tapi takdele panjang sangat...hihihihi...


Plan kami yang kedua, masih lagi meneruskan bendera gergasi tu cuma diubah sikit. Bincang punya bincang, kami decide la nak guna kain merah, then potong-potong, then amik kain biru potong-potong, then amik kain kuning potong-potong, then jahitkan dia ke atas kain putih. Okey, aku setuju. Tapi, bila masa kejadian, boleh plak cikgu pelatih membantah........ cok cek sane, cok cek sini, tak pueh ati sane, tak pueh ati sini, sampe la budak-budak pun jadik negatif. Padahal, pada awalnya budak-budak sume ok, tapi tetibe je bebudak pun cam dah jadik negatif (tak sume la, ada beberapa orang je, yang selebihnya ok jerr).. Arahan yang diberi, deme tak nak ikut n buat ikut sukati deme je....maka jadilah ia bendera sukati...hehehe...


Esoknya, aku pun bagi le bendera tu (tak siap lagi pun, baru satu jalur je) kat mastermind. Diskas-diskas, pikir-pikir, congak-congak, maka mastermind pulak yang memberi idea, katenye nak ubah plan lagi. Okey, bertindak mengikut arahan. aku setuju.


Plan yang ketiga plak, masih setia dengan bendera gergasi dan masih menggunakan kain putih yang 26 meter tu, cumanya kami dah tak perlukan kain merah, kain biru dan kain kuning dan jugak jarum jarum nak jahit bagai tu, dah tak diperlukan lagi. Ha...... abih tu cane nak buat bendera nya?.... Camni, guna kaedah mencantin batik..... caranya, cantin kan aje kat atas kain putih, then titik titikkan kale wane merah, dot dot dot, pehtu kale kuning, pehtu kaler biru, pehtu kaler merah..... Ha, kan dah jadik bendera... Ala... senanag je pun... kata mastermind. Okey, aku setuju. 


Kejap tuko camtu, kejap tuko camni... Hmmm... budak-budak pun muyskil, aku lagi la.....No Idea.....?????... Budak-budak pun jadik cam dah kurang semangat. Cikgu cikgu..... Aku pun tak paham, tak paham dengan sikap cikgu yang banyak negatif dalam pale tu. Entah cane la dia nak teruskan jadik cikgu, kalo dalam diri dia sendiri terdapat 1001 alasan... "ish, tak mungkin bendera ni siap" "susah la nak jahit jahit kia, jahit sukat je la" "masa dah suntuk, tak payah bua la" "tak dapat datang la tetiap petang, mana ada masa" "tak larat la, kan puasa"......argghhhh.....banyaknye alasan... Tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...





Tapi, bile dipikir-pikirkan balik, kesian la plak kan kat budak-budak nak kene berpaneh sume semata-mata nak menyiapkan bendera tu.... Ish3x.... kesian pelajar-pelajar aku.... takpelah, kita tengok je esok cane kan, adakah budak-budak ok? cikgu cikgu pelatih yang len cane? nak mengomel lagi ke? Aku? aku cam base la, dah semestinya sentase BERSETUJU dan BERSEMANGAT......hehehe...


Moral : jangan terlalu membantah tentang sesuatu perkara dan cubalah bersemangat n sentiasa ikhlas dalam melakukan apa jua perkara. Akibat banyak sangat negatif yang dipikirkan, apoh pun tak jadik. Ingat, Kalo kita pikir tak boleh, memang dia akan jadik tak boleh, so, jom jom, kita kene sentiasa pikir KITA BOLEH, insyaAllah, kita akan boleh dan berjaya dengan setiap plening yang kita dah plan. Akibat banyak membantah, tengok la, sumenye jadik sia2..... 
(semoga esok tak sia-sia, dan aku akan manfaatkan masa yang ada, aku tetap nak siapkan bendera gergasi tu, harap-harap aku mampu menyiapkan nya dan semoga tuhan melembutkan hati-hati mereka untuk bersama-sama membantu aku. Odebest tuk diri sendiri.....Chaiyok chaiyok...)

0 comments: